کار و تلاش در اسلام و روایات


 


اسلام با تأکید بر تضمین روزی بندگان از سوی خدای متعالی، سعی و تلاش را توصیه کرده و در قرآن می فرماید:{ و اَن لَیسَ لِلاِنسانِ اِلّا ما سَعی}(1) ؛ انسان جز محصول کوشش خویش مالک چیزی نیست.

 در بسیاری از روایات از کار و تلاش برای روزی حلال به عبادت برتر تعبیر شده است(2)؛ امیر مؤمنان -سلام الله علیه- آن را از سحر خیزی در راه خدا کمتر ندانسته(3) و امام رضا -سلام الله علیه- نیز اجرش را بیش از جهاد در راه خدا دانسته(4) و در حدیثی قدسی نُه دهم عبادت معرفی شده است.(5)

 روایاتی نیز کم همتی را مانع پیشرفت و تنبلی را مایه ی حقارت و سربار دیگران بودن را ناشایست می شمارند، چنان که در روایاتی دیگر از تلاش توانفرسا و کار مداوم شبانه روزی که باعث نادیده گرفتن حق اعضای بدن شود باز می دارد و آن را حرام می داند(6) [هرچند مال به دست آمده از آن حرام نیست.]

رسول خدا -صلی الله علیه و آله و سلم- می فرماید: اگر مرد بر دوش خود هیزم کشد و نیازش را با آن تأمین کند و بیش

 

از نیاز خود را صدقه دهد بهتر از این است که از دیگری درخواست کند، زیرا دستِ دهنده بهت از دستِ گیرنده است.(7)

رسول خدا -صلی الله علیه و آله و سلم- می فرماید: کسی که بر اثر خستگی از کار و تلاش به خواب رود آمرزیده شود.(8) و می فرماید: کسی که برای کسب روزی خود و خانواده اش مسافرت کند روز قیامت در سایه عرش خداست.(9)

امیر مؤمنان -سلام الله علیه- می فرماید: اگر جویان رستگاری هستید جدیت و تلاش را پیشه ی خود سازید.(10)


 



1- سوره نجم، آیه 39.

2- العِبادَةُ سَبعُونَ جُزءاً أَفضَلُهَا طَلَبُ الحَلالِ (الکافی، ج5، ص78).

3- مَا غُدوَةُ أَحَدِکُم فِی سَبیلِ اللهِ بِأَعظَمَ مِن غُدوَتِهِ یَطلُبُ لِوُلدِهِ وَ عِیَالِهِ مَا یُصلِحُهُم (دعائم الإسلام، ج2، ص15).

4- الَّذِی یَطلُبُ مِن فَضلِ اللهِ عَزَّوَجَلَّ مَا یَکُفُّ بِهِ عِیَالَهُ أَعظَمُ أَجراً مِنَ المُجَاهِدِ فِی سَبیلِ اللهِ عَزَّوَجَلَّ (الکافی، ج5، ص88).

5- قالَ اللهُ تَعَالَی فِی لَیلَةِ المِعرَاجِ: یا أَحمَدُ! إِنَّ العِبَادَةَ عَشَرَةُ أَجزَاءٍ تِسعَةٌ مِنهَا طَلَبُ الحَلال، فَاِن أُطیبَ مَطعَمُکَ وَ مَشرَبُکَ فَأَنتَ فِی حِفظی و کَنَفی (ارشاد القلوب، ص206).

6- مَن باتَ سَاهِراً فِی کَسبٍ وَ لَم یُعطِ العَینَ حَظَّهَا مِنَ النَّومِ فَکَسبُهُ ذَلِکَ حَرامٌ (الکافی، ج5، ص127).

7- لَئِن یَحتَطِبَ الرَّجُلُ عَلَی ظَهرِهِ فَیَبِیعَهُ وَ یَستَغنِیَ بِهِ و یَتَصَدَّقَ بِفَضلِهِ خَیرٌ مِن أَن یَسأَلَ رَجُلاً آتَاهُ اللهُ مِن فَضلِهِ … إِنَّ الیَدَ العُلیَا خَیرٌ مِنَ الیَدِ السُّفلَی (تنبیه الخواطر و نزهة النواظر، ج2، ص229).

8- … مَن باتَ کَالاَّ مِن طَلَبِ الحَلالِ بَاتَ مَغفُوراً لَهُ (الامالی، صدوق، ص289).

9- تَحتَ ظِلِّ العَرشِ یَومَ لا ظِلَّ إِلاَّ ظِلُّهُ رَجُلٌ خَرَجَ ضَارِباً فِی الأَرضِ یَطلُبُ مِن فَضلِ اللهِ یَکُفُّ بِهِ نَفسَهُ وَ یَعُودُ به عَلَی عِیَالِهِ (دعائم الاسلام، ج2، ص15).

10- إِن کُنتُم لِلنَّجَاةِ طَالِبینَ … الزَمُوا الاجتِهَادَ وَ الجِدَّ (غررالحکم، ص266).




هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.